Doelgroep bepalen? Klanten weten jouw onderneming te vinden?

with Geen reacties

Soms kom ik ‘collega’s’ zelfstandigen in de zorg tegen die nog geen doelgroep heeft bepaald of juist 3 tot 6 doelgroepen bedient. Het bepalen van een doelgroep geeft focus, richting en duidelijkheid. Klanten weten je te vinden.

Een doelgroep bepalen

Een doelgroep is een afgebakende groep personen, waar een onderneming zich op richt. Deze groep deelt een aantal kenmerken.

 

Een voorbeeld van deze kenmerken in een doelgroep:

 

  • Thuiswonende ouderen met dementie.
  • Kinderen met een chronische beperking.
  • Volwassenen met een NAH.

 

De boodschap die je te vertellen hebt, dus die diensten die je levert, behoort afgestemd te worden op een doelgroep.

 

 

Waarom is een doelgroep bepalen zo belangrijk?

Een doelgroep formuleren is een onderdeel van het fundament van je onderneming.

Net als een missie (link) en visie (link) geeft het richting en duidelijkheid aan je organisatie. Als zorgverlener heb je een vak geleerd. Dat is een expertise. Echter werken in de gehandicaptenzorg is een hele andere specialisatie dan werken in de ouderenzorg.

 

 

Hoe communiceer jij naar anderen dat jij 6 verschillende doelgroepen bedient? Kiest een klant dan niet liever voor een ander, omdat hij of zij juist beter begrijpt wat je concurrent-collega qua werkzaamheden doet?

 

 

Wat is jouw ideale doelgroep? Durf jij te kiezen met je hart? Hoe kleiner de doelgroep die je kiest, hoe makkelijker het wordt om deze doelgroep te benaderen.

 

 

Richting

Net als een missie en visie helpt een doelgroep formuleren bij het geven van een richting aan je organisatie. Richting geeft focus. Het toont In dit geval ook aan dat je een expertise hebt in een bepaald gebied.

 

 

Duidelijkheid

Indien jij je doelgroep kunt formulieren en deze weet te communiceren naar anderen, kunnen anderen je veel beter volgen. Klanten weten je nu ook echt te vinden.

 

 

Onderscheid

Hoe kleiner je je doelgroep maakt, hoe meer je je onderscheidt van andere zelfstandige ondernemers in de zorg. Door dit onderscheid te maken laat je ook zien waar je goed in bent.

 

 

Zorgt voor passende klanten

Werken vanuit je hart en een doelgroep weten te verwoorden, waarvoor je je met alle liefde jouw bed uit komt. Nooit een moment waarop je denkt dat je geen zin hebt om te werken. Dit is natuurlijk een voorbeeld. Weet jij je ideale doelgroep te formulieren dan zal deze klant jou ook weten te vinden. Want jij communiceert natuurlijk naar buiten, wie jouw ideale klant is.

 

 

Een voorbeeld. Je kiest een doelgroep; kinderen met een verstandelijke beperking met autisme. Dat is al heel specifiek. Wanneer jouw potentiele klant gaat zoeken en navragen, zal jij de naam hebben als de persoon die deze doelgroep als expert weet te begeleiden. Dat is wat er gebeurt als je een doelgroep bepaalt.

 

 

Hoe laat je zien voor welke doelgroep je werkt?

 

Je wilt je doelgroep communiceren naar anderen, dit kan op de volgende wijze:

 

  1. Je communiceert deze in je omgeving.
  2. Laat duidelijk zien op je website voor welke doelgroep je werkt.
  3. Je verspreidt berichten via social media, waaruit je doelgroep blijkt.

 

 

Vanuit kwaliteit en wet- en regelgeving wordt er van je verwacht dat aantoont welke doelgroep je kiest en welke niet.

 

 

Weet dus een doelgroep te formulieren en durf te kiezen. Wie is jouw ideale klant? Communiceer deze met anderen. Je omgeving weet wat je doet en kan je helpen via mond- tot-mondreclame. Wanneer je een website hebt, ben je makkelijk te vinden via Google. Je hebt immers onderscheid aangebracht tussen jouw onderneming en een andere zelfstandige onderneming in de zorg.

 

 

Wil je meer weten?

Over bijvoorbeeld het bouwen van een fundament voor jouw organisatie en/of het werken vanuit kwaliteit? Ik kan je helpen.

 

Ik ondersteun zorgprofessionals die vanuit het hart zorg verlenen en het ook erg belangrijk vinden om kwaliteit van zorg te leveren. Mijn ervaring is, dat de juiste informatie vaak niet voorhanden is en dat wij zorgondernemers steeds zelf het wiel weer moeten uitvinden.

 

Want waarom zou je het wiel nog eens uitvinden, als wij zelfstandigen in de zorg dezelfde zaken moeten regelen?

 

Ik heb voor zelfstandig ondernemers in de zorg een OntzorgPakket ontwikkeld. Deze dienst bestaat uit de volgende basis elementen:

  1. Je kunt gebruik maken van een elektronisch cliënten dossier, ZilliZ;
  2. Toegang tot een voor jouw geschreven kwaliteitsmanagementsysteem;
  3. Maandelijks online intervisie;
  4. Toegang tot een besloten Facebook groep.

 

Denk je dat het OntzorgPakket iets voor jou is?

 

Lees over het ontzorgpakket

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *