Kwaliteit in zorg, in 6 stappen op weg naar kwaliteitsbeleid.

with Geen reacties
Kwaliteit in zorg, word je er al happy van?

Wil je kwaliteit in zorg leveren? Ik laat je zien in welke stappen en volgorde je kunt werken naar een kwaliteitsbeleid.

Kwaliteit in zorg kun je leveren wanneer je een goed kwaliteitsbeleid geschreven hebt en hiernaar handelt op het moment dat je zorg verleent.

 

Al eerder schreef ik over visie op zorgeen bedrijfsmissie en over strategie.

 

Wees je bewust van het feit dat beleid in elkaar overloopt. Je stelt niet een bedrijfsbeleid op, waarna je over gaat naar, bijvoorbeeld een financieel beleid. Je bedrijfsbeleid heeft effect op je financieel beleid. En zo verder.

 

Wat je wilt bereiken is dat je je onderneming, maar zeker ook jezelf, richting geeft. Richting geeft duidelijkheid, voor jezelf, misschien personeelsleden of mensen die je inhuurt. Maar zeker ook duidelijkheid aan je klanten.

 

Ik laat je zien welke stappen je kunt nemen om te schrijven naar een goed kwaliteitsbeleid.

 

 

Kwaliteit in zorg stap 1: Bedrijfsbeleid

 

Het begin van je kwaliteitsbeleid start met een bedrijfsbeleid. Heb jij al eens nagedacht over wat het bestaansrecht van jouw organisatie is?

 

 

Dit gaat over het uitzoeken welke klanten je het beste kunt bedienen en een  keuze maken uit één groep. Focus geeft immers het beste resultaat.

 

 

Wat zijn je dromen? Waar wil je staan over 3 tot 5 jaar? Wat heb je bereikt?

En dan bepaal je je strategie.

 

 

Bovenstaande is een goed begin, waarmee je kunt starten met het schrijven van jouw kwaliteitzorgsysteem of ook kwaliteitmanagementsysteem genoemd.

 

 

Wanneer je start met het opstellen van een bedrijfsbeleid, is onderstaande het eerste wat je bepaalt:

 

  1. Missie
  2. Doelgroep
  3. Visie
  4. Strategie

 

Kwaliteit in zorg stap 2: Financieel beleid

 

 

AGB Code

Als startende ondernemer is het goed om te weten, dat wanneer je je facturen betaalt wilt krijgen, je een AGB code behoort te hebben.

 

Boekhoudsysteem

Voor een goed financieel beleid moet je goed nadenken over een juist boekhoudssyteem. Heb jij voldoende expertise om een deel van de boekhouding zelf uit te voeren? Of besteed je dit liever uit?

Kosten-batenanalyse

‘As we speak’, kun jij nu direct opnoemen waar je je geld aan uit geeft? Of moet je je boekhouding goed doorspitten? Weet jij eigenlijk wel waar je je geld aan uitgeeft en hoeveel er binnenkomt? Iedere startende ondernemer zou deze analyse moeten maken voordat hij of zij zich inschrijft bij de Kamer van Koophandel.

 

Ken jij je relatie met geld?

Heb jij geen enkele moeite om je tarief op tafel te leggen of durf je moeilijk om geld te vragen? Ik zie wel eens een zelfstandig ondernemer in de zorg die kiest voor een lager tarief, juist omdat zij of hij niet om geld durft te vragen. Dus ken je waarde. Je verkoopt jouw expertise. Bereken je tarief en zoek naar een marge. Mocht er iemand zijn die minder te besteden heeft, dan doe je jezelf niets te kort.

 

Indien je de volgende zaken oppakt heb je een start gemaakt met je financieel beleid.

 

  1. Een AGB code.
  2. Een boekhoudsysteem.
  3. Een kosten-batenanalyse.
  4. Ken je relatie met geld.

 

 

Kwaliteit in zorg stap 3: Marketingbeleid

Marketing staat voor bedrijfsprofilering en een marketingstrategie.

 

Je kunt geen marketingstrategie bepalen, wanneer je je bedrijfsbeleid en je financieel beleid nog niet op orde hebt. Je hebt immers een doelgroep nodig, die je wilt benaderen. Je  waardepropositie komt voort uit het opstellen van je bedrijfsbeleid.

 

Twee andere zaken waar je aan moet denken zijn:

 

  • Bedrijfsprofilering
  • Investering

 

In je financieel beleid heb je een kosten-batenanalyse gedaan. Heb je daar ook een marketing investering in meegenomen? Of zorg je dat je alles zo low cost mogelijk doet?

 

 

Kwaliteit in zorg stap 4: Zorgbeleid

Heb jij als zelfstandig ondernemer in de zorg goed nagedacht over het zorgbeleid van jouw organisatie? Ik schreef al eerder een stuk over cliënt medezeggenschap.

Belangrijke zaken die terug komen in je zorgbeleid zijn:

 

  1. Veiligheid
  2. Zorgdossiers
  3. Cliënt medezeggenschap

 

 

Kwaliteit in zorg stap 5: Personeelsbeleid

Een tijd geleden werd er van mij gevraagd om een personeelsbeleid te schrijven. Ik vroeg mij af waarom dit nodig was . Wat nou een personeelsbeleid? Ik ben toch een zzp’er in de zorg? Ook als zzp’er in de zorg werk jij in jouw organisatie en zult dus ook aan een aantal eisen moeten voldoen.

 

 

Hoe was het toen je in loondienst was? Als zorgverlener moest jij je opleidingen bijhouden. Daar verandert nu niets aan. Je oude werkgever hield je ook aan een aantal waarden en normen. Weet je nog welke dit waren? Weet jij dan waarden en normen te definieren voor jouw onderneming?

 

Het volgende regel je in je personeesbeleid:

 

  • Waarden en normen
  • Opleidingsplan

 

 

Laatste stap is stap 6: Evaluatiebeleid

Welke zorgverlener kent deze niet: PLAN – DO – CHECK– ACT. Alle zorg van een cliënt plan je, voer je uit en check je of het goed verloopt. Daarna acteer je op de check die je uitvoert. Wanneer je zorg verleent, pas je als het goed is deze cyclus toe en stuur je bij. Doe jij dit ook voor je organisatiebeleid?

 

In deze film vind je een duidelijke uitleg over beleid en voorgenoemde cyclus.

 

Door het opstellen van deze 6 vormen van beleid maak je een goed begin naar kwaliteit in zorg. Schrik je van de hoeveelheid werk en weet je niet waar je moet beginnen. Of heb je juist iemand nodig die je richting geeft? Wat zou het voor jou betekenen als je klanten tevreden over je zijn, wanneer je werkt vanuit een kwaliteitsvol bedrijfsbeleid?

Wil je meer weten?

 

Over bijvoorbeeld het bouwen van een fundament voor jouw organisatie en/of het werken vanuit kwaliteit? Ik kan je helpen.

 

Ik ondersteun zorgprofessionals die vanuit het hart zorg verlenen en het ook erg belangrijk vinden om kwaliteit van zorg te leveren. Mijn ervaring is, dat de juiste informatie vaak niet voorhanden is en dat wij zorgondernemers steeds zelf het wiel weer moeten uitvinden.

 

Want waarom zou je het wiel nog eens uitvinden, als wij zelfstandigen in de zorg dezelfde zaken moeten regelen?

 

Ik heb voor zelfstandig ondernemers in de zorg een OntzorgPakket ontwikkeld. Deze dienst bestaat uit de volgende basis elementen:

  1. Je kunt gebruik maken van een elektronisch cliënten dossier, ZilliZ;
  2. Toegang tot een voor jouw geschreven kwaliteitsmanagementsysteem;
  3. Maandelijks online intervisie;
  4. Toegang tot een besloten Facebook groep.

 

Denk je dat het OntzorgPakket iets voor jou is?

 

Lees over het ontzorgpakket

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *