Zelfstandig zorgverleners: “Ik zoek werk.” 3 tips, over vinden van klanten.

with Geen reacties
Zelfstandig zorgverleners op zoek naar werk

“Ik ben beschikbaar, als je iets weet dan hoor ik het graag.” Is een vaak geschreven opmerking in diverse social media groepen voor ZZP’ers in de zorg. Zo lijkt het erop dat er niets op het gebied van marketing geregeld is. Ik geef je 3 tips over hoe dit beter kan.

Zelfstandig zorgverleners hebben nog vele mogelijkheden die zij kunnen benutten om hun marketing uit te breiden. Een ZZP’er in de zorg worden kan iedereen. Maar een bedrijf opstarten dat voldoet aan de wet- en regelgeving en een duidelijke strategie heeft, is wat anders. Zonder een duidelijke marketingstrategie geen klanten. Tenzij je hapsnap wilt werken.

 

3 tips om je marketing te verbeteren:

  • Tip 1: Zorg voor een businessplan waaronder ook je marketingstrategie valt.
  • Tip 2: Formulier een korte marketingstrategie.
  • Tip 3: Lever kwaliteit bij je huidige zorgvragers.

 

 

Tip 1: Businessplan en marketingstrategie

Ben je al ZZP’er in de zorg of val je onder de categorie startende zelfstandig zorgverleners en lukt het je niet om klanten te werven?

 

 

Terug naar de basis:
Je start met het schrijven van een businessplan. Hiervoor kun je online diverse programma’s vinden die een aantal vragen stellen en waarin je het volgende kunt beschrijven. Een zelfstandig zorgverlener hoeft niet een heel uitgebreid businessplan te hebben. Wel is het belangrijk dat je hierin je bedrijfsbeleid kunt beschrijven.

 

Je beschrijft een:

  1. Missie;
  2. Visie;
  3. Doelgroep;
  4. Strategie;
  5. Marketingstrategie.

 

Is de visie van je organisatie dat je je eigen klanten werft, dan moet je strategie daarop aansluiten. Dus jouw marketingstrategie moet passend zijn aan je missie, visie, doelgroep en je bedrijfsstrategie. Een duidelijke marketingstrategie kan je ontzettend veel geld schelen. Bijvoorbeeld het niet meer hoeven betalen van een bemiddelingsfee. Zoals eerder benoemd: een ZZP’er in de zorg worden doe je niet zomaar. Hier is veel voorbereiding voor nodig. Ik schreef een artikel over 3 handige tips voor de startende zelfstandig zorgverleners in de zorg. Of ben je al zzp’er in de zorg en heb je bovenstaande nog niet geregeld, is het toch handig dit alsnog te doen. De belastingdienst controleert zorgorganisaties in het kader van de wet DBA en kijken bijvoorbeeld of je een website hebt waar je duidelijk laat zien wat je te bieden hebt.

 

 

Tip 2: Formulier een korte marketingstrategie

Jij als zelfstandig zorgverlener kan een strategie schrijven die kort en bondig is. Wil je meer weten over wat een strategie is. Kun je dat hier lezen.

 

Voorbeelden die je kunt gebruiken in je strategie zijn:

  1. Je bent zichtbaar (bijvoorbeeld online)
  2. Je hebt een stevig netwerk, die je kan aanbevelen.

 

 

Tip 3: Lever kwaliteit bij huidige zorgvragers
Iedereen heeft recht op goede zorg. Ik denk dat we het daarover eens zijn. Maar kwaliteit leveren en kwaliteit leveren kunnen 2 verschillende dingen zijn. Werk je volgens wet- en regelgeving en luister je naar wat je zorgvrager belangrijk vindt. Dan geeft dit garantie op meer werk. Jouw zorgvrager zal over je vertellen en je aanbevelen bij anderen. Mond-tot-mondreclame is, denk ik voor iedereen wel bekend, de belangrijkste reclame voor jouw organisatie.

 

 

Dus, mocht een bericht op facebook plaatsen, in een groep voor ZZP’ers in de zorg, niet onder je strategie vallen. Zorg dan dat je een duidelijke marketingstrategie opstelt. Een marketingstrategie die aansluit op je missie, visie, doelgroep en bedrijfsstrategie. Waarbij jouw doelgroep je weet te vinden op het moment dat ze zorg nodig hebben.

Wil je meer weten?

Over bijvoorbeeld het bouwen van een fundament voor jouw organisatie en/of het werken vanuit kwaliteit? Ik kan je helpen.

 

Ik ondersteun zorgprofessionals die vanuit het hart zorg verlenen en het ook erg belangrijk vinden om kwaliteit van zorg te leveren. Mijn ervaring is, dat de juiste informatie vaak niet voorhanden is en dat wij zorgondernemers steeds zelf het wiel weer moeten uitvinden.

 

Want waarom zou je het wiel nog eens uitvinden, als wij zelfstandigen in de zorg dezelfde zaken moeten regelen?

 

Ik heb voor zelfstandig ondernemers in de zorg een OntzorgPakket ontwikkeld. Deze dienst bestaat uit de volgende basis elementen:

  1. Je kunt gebruik maken van een elektronisch cliënten dossier, ZilliZ;
  2. Toegang tot een voor jouw geschreven kwaliteitsmanagementsysteem;
  3. Maandelijks online intervisie;
  4. Toegang tot een besloten Facebook groep.

 

Denk je dat het OntzorgPakket iets voor jou is?

 

Lees over het ontzorgpakket

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *